Den skotske 4 mst. jernbark ROUTENBURN af Grennoch fotograferet i Newcastle i perioden 1881-1905.
Solgt til Sverigge i 1905 og navneændret til SVITHOD.
(Fotografiet er opklæbet på pap og har en del skader)
Det danske dampskib S/S ALEXANDER SHUKOFF af København med neutralitetsbemaling under WWI.
Forliste den 22. august 1917.
Læs yderligere under nota bene.
S/S JONNA af Esbjerg ved kaj i ukendt havn.
Første danske skib med Maierstævn.
"Anvendelsen af jagtstævnen - under betegnelsen maierstævn - i et stort passager- og fragtskib med iøvrigt ikke særligt runde former bevirker, at forskibet kommer til at syne kort og buttet, og indtrykket af fart forsvinder." Kilde J. Marcussen
GRATIA, norsk 3 mst.bark med neutralitetsbemaling.
1919 - Gratia Nav. Co. New York
1921 - French America Line Inc. New York.
1923 - Braddock Nav. Co. Ltd v/ E.F. Walker, New York.
1924 - R.B. Piercy, New York
1925 - Interpid Co.of California, New York
1926 - Wm. F. Storey, San Francisco
1927 - ude af Lloyds
Efter forliset i 1918 - Fartøjet blev set af et D/S, som slæbte det ind til Charleston, SC. Senere slæbt til Baltimore og kondemneret.
Blev repareret og sat i fart igen i 1919.
Farvelagt foto af bugserbåd S/S MJØLNER af København på bagbordsside af DFDS-lægter nr. 11, den 12. april 1952.
Fartøjerne er oplagte til ophugning ved en kaj hos Petersen & Albeck A/S, Fiskerihavnsgade 6, Kbhvn. SV..
Bugserbåd M/S GORM (II) af København under sejlads i Københavns Havn. I baggrunden ses et ukendt fragtskib.
S/h foto, hvor GORMS skrog er farvet grønt. 1 dæk. 1 mast, pladestævn, hækbygget, spids hæk.
Kommentar fra Michael Nielsen, Kalundborg:
"Det ukendte skib i baggrunden er MORMACPENN (IV) (IMO 5241934) der tilhørte Moore-McCormack Lines. Der har været fire skibe mede det navn. Det man ser på fotoet er nummer fire. Det blev leveret til rederiet i 1946.
Fotoet er fra perioden 1946-1958.
Slæbebåden GORM (I) i forgrunden blev ganske rigtig solgt til Em. Z. Svitzers Bjergnings- Entreprise A/S den 29 december 1953, MEN det beholdt både navnet GORM og skorstensmærket FB (Det forenede Bugserselskabs skorstensmærke).
Det var først da Svitzer i marts 1958 solgte skibet til det tyske rederi Lübeck Linie Aktiengesellschaft, at det skiftede navn til GREIF."
Fotografi modtaget af Bent Sørensen, 16.08.2019:
"Fra juni 1959, M/S BROAGER som laster bananer på 3 anløbssteder. Her Santa Cruz de La Palma, De Kanariske Øer.
Jeg var med som hovmestermath. Tog billedet med et boxcamera og farvelagde det en dag med noget farvekridt."
ATLANTIC i Erik Marinus Jacobens fotosamling. Han var først fyrbøder og siden motormand. Senere blev han medlem af landstinget. Han har muligvis sejlet med ATLANTIC. Bemærk hagekors på skorstenen. Det var rederiets mærke.